La peça del mes

FANALETS DE SANT JAUME

Els fanalets són part de la festa, i molt especialment de la revetlla de Sant Joan, Sant Pere o les festes de Sant Jaume i els Reis, entre d’altres.
Els fanalets són creativitat, artesania, llum, color, i transformació dels espais. Tant els comprats com els de fabricació casolana, donen ambient i il•luminen.
A Lleida, cada 24 de juliol, per la vigília de Sant Jaume es celebra la Romeria dels Fanalets de Sant Jaume, una tradició que té els seus orígens en una antiga llegenda, que situa el pas del sant per la ciutat lleidatana. De nit, se li va clavar una punxa al peu, i era tant el seu dolor que van baixar uns àngels del cel amb llum per auxiliar-lo, i li van permetre poder continuar el seu camí. La tradició dels fanalets de Sant Jaume, també, tenia molt de pes a poblacions com Alpicat, Artesa de Lleida, Balaguer, Salou i Calella, i en algunes d’aquestes són sols els infants els portadors dels fanalets.
Les llegendes estan en l’origen de diverses festes i tradicions. Sant Jaume és un sant amb molta devoció i celebracions arreu del territori. Alguns estudiosos han vinculat el seu culte amb el món de les ànimes. El llegendari, el camí de Sant Jaume, les cançons, balls parlats, etc. formen part d’un ric patrimoni festiu que situa Sant Jaume en un dels sants més celebrats de l’estiu.
“Calella. Revetlla de Sant Jaume. La mainada va a visitar l’altar de Sant Jaume a l’hospital amb uns fanalets encesos construïts per ells mateixos i dels quals es fa un concurs (iniciat els anys 50). Antigament, l’altar es guarnia amb fruits primerencs de les rodalies de la població. Al vespre, revetlla popular al Parc Dalmau.” Calendari de festes de Catalunya, 1989. Fundació Serveis de Cultura Popular.

Al museu es poden veure exposats 3 fanalets confeccionats pel Mestre Fanaler de Lleida, el Sr. Carles Domènech. Col.labora l’ Agrupació Ilerdenca de Pessebristes www.pessebristeslleida.com