La peça del mes

DIA DELS MORTS A MÈXIC. Celebrar la vida. Celebrar la mort.
Tots Sants i el Dia dels Difunts és la festa dels avantpassats, el moment de recordar els difunts de la família i de la comunitat. El calendari ens reserva el dia 1 i 2 de novembre per fer-los presents i retre’ls homenatge.
La mort en la nostra societat ha perdut elements que ajudaven a assumir-la i a dissoldre la tensió que genera. Tots Sants ens empeny a fer festa, a visitar els cementiris i a parlar dels que falten.
Arreu del món, la festa té diferents formes i dates de celebració. La interrelació entre el món dels vius i el dels morts en algunes cultures continua sent molt forta.
A Mèxic, la festa dels morts pren un caire molt característic. El Día de Muertos es considerat la tradició més representativa de la cultura mexicana. Es celebra massivament amb vigílies als cementiris i ofrenes de flors i aliments a les tombes. Els morts tornen i se’ls rep amb el que més els agradava. Als altars que es construeixen no hi falten aliments, begudes, ciris, flors i fotos expressant el fort vincle que uneix vius i morts. Un tret destacat de la festa és la normalitat i desdramatització amb que el poble mexicà es relaciona amb la mort. Són dos dies alegres, dies per celebrar que els morts segueixen protegint els vius i no són oblidats.
Les festes indígenes dedicades als morts van ser inscrites el 2008 a la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de l’UNESCO (originalment proclamat el 2003).
“Los mexicanos tenemos una curiosa relación con la muerte. En el día de muertos, en la conmemoración de todos los santos, nos burlamos de ella, nos la comemos en dulce y pan, la hacemos verso y la rodeamos de colores, de olores y de sabores. Los muertos vienen. Vuelven. Conviven. Son parte de nosotros. En México como dice la canción, “la vida no vale nada”. La muerte es algo normal. Con la muerte se vive. Con la muerte se convive. Es un gran mito nacional. Un gran rito nacional. Una cultura. Una forma de ser. Se le teme igual, quizá más, pero se le festeja. La muerte en México es una fiesta.” Sabino Bastidas.
Per saber-ne més:
* https://ich.unesco.org/es/RL/las-fiestas-indigenas-dedicadas-a-los-muertos-00054
* http://mexcat.org/