La peça del mes

ELS ANIMALS I LA FESTA. SANT ANTONI ABAT – 17 GENER
Per Sant Antoni de gener fan festa el cavall i el traginer.

Els animals són part de diverses festes, però en poques celebracions en són els protagonistes. És el 17 de gener, festivitat de Sant Antoni Abat, la gran festa dels animals. Sant Antoni Abat, conegut popularment com el Sant Antoni del porquet o dels rucs, és el patró dels animals de peu rodó i del gremi dels traginers. A Sant Antoni se’l considera protector dels animals de treball, del bestiar i, també, dels animals domèstics. Animals, tots ells, que són beneïts el dia de la festa, és fàcil veure animals vestits per l’ocasió, i tot tipus de mascotes.
La festivitat recorda la gran importància que, en el passat, va tenir la tracció animal tant per la realització del treball al camp com pel transport de persones i mercaderies. Mules, matxos, rucs, someres, eugues i cavalls eren animals imprescindibles pel treball agrícola i pel transport (traginers).
La festa té molta tradició als Països Catalans, amb elements festius molt característics: els Tres Tombs, les fogueres i foguerons, curses, pa beneït pels animals rifes, representacions de teatre popular, àpats comunitaris, etc.
Els Tres Tombs es celebren en moltes poblacions, amb un calendari que omple els caps de setmana dels primers mesos de l’any. Les desfilades de carruatges i cavalleries posen en valor una activitat en desús lligada a antics oficis. La Federació Catalana dels Tres Tombs, que aplega una bona part de les entitats organitzadores, considera que la festa ha de ser un “museu vivent i itinerant d’oficis ja desconeguts”
A Calella, enguany, els Tres Tombs es celebren el matí del 29 de gener al passeig de Mar. Una bona ocasió per veure i viure la festa, on no hi faltarà la benedicció i les tres voltes al passeig.
Per saber-ne més:
Federació Catalana dels Tres Tombs: www.trestombs.cat
Destacades festes de Sant Antoni: http://patrimonifestiu.cultura.gencat.cat/Festes-i-elements-festius-catalogats-o-declarats/Sant-Antoni
Tres Tombs a Calella: http://www.radiocalella.cat/calella-recupera-la-festa-dels-tres-tombs/