La peça del mes

FESTES DE LA VEREMA. CELEBRAR LA COLLITA.
El setembre és veremador i es fa vi, el bo i millor”

Arriba el setembre i les vinyes són un no parar de tractors, de màquines i de veremadors i veremadores. Cada verema és treball però també és festa, collir i agrair la collita. Cada anyada és diferent, la qualitat d’una collita depèn de les condicions climàtiques i el vi resultant sempre serà una sorpresa.
Durant el mes de setembre, es celebren, arreu del país, diverses festes de la verema i del most. Hi participen els cellers i les denominacions d’origen, es fan tastos de vins, jornada de portes obertes, en algunes de les festes es pot anar a la vinya a tallar i a menjar raïm, es preparen esmorzars populars i s’organitzen activitats com concerts de música i visites a espais patrimonials.
La Festa de la Verema de Sitges, la d’Alella i la de l’Espluga de Francolí són algunes de les festes més veteranes de Catalunya, i compten amb un ampli programa d’activitats.
A Cabrera de Mar (Maresme), la Festa de la Verema recorda com es feia la verema abans de la mecanització del camp, hi ha l’arribada del carro amb les portadores plenes de raïm i, també, el moment que els infants trepitgen amb els peus el raïm. També, a Poboleda (Priorat), la Festa del Vi i de la Verema a l’antiga recorda les veremes dels avis.
A Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès) celebren la Festa de la Fil•loxera, recentment, declarada festa popular d’interès cultural pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. En aquesta població, la festa recorda l’impacte de la fil•loxera i com la producció de cava va portar noves oportunitats al territori.
La verema és molt celebrada en les diferents regions vinícoles del món, no hi ha collita sense festa. A Logronyo, a la Rioja, les festes de Sant Mateu i la Verema Riojana van ser declarades festa d’interès turístic nacional. Diferents comunitats autònomes, també, han declarat d’interès algunes de les seves festes de la verema. A Requena (València) hi trobem el Museu Festa de la Verema.
A Xile i a Argentina, les festes de la verema es celebren al mes de març, són celebracions molt populars que aposten per posar en valor la cultura i la tradició agrària.
En totes les festes de la verema es vol retre un homenatge a la pagesia i recordar la importància que ha tingut i té la cultura vinícola.
Si podeu celebreu la verema, són moltes les poblacions on anar. Celebreu-la amb bona companyia i amb un bon vi.

Més informació:
Festes de la verema als països catalans http://www.festes.org/directori.php?id=623
Festes de la verema a Espanya http://www.abc.es/viajar/20130907/abci-fiestas-vendimia-espana-201309061600_1.html