L’ENVELAT, exposició fins 20/12/20

Els envelats han estat un fenomen cultural que tingué una important rellevància a la societat catalana durant gairebé un segle i mig.

Sorgits en el context dels canvis socials profunds de les primeres dècades del segle xix, i com a conseqüència de la gran afecció que hi havia pel ball a la Barcelona de l’època, els envelats es varen expandir ràpidament per tot el territori català i es van convertir en un element imprescindible i emblemàtic de les festes majors.

Els artífexs dels envelats, a partir dels coneixements tècnics i dels ormeigs propis dels pescadors i dels mariners (veles, cordes, bossells, nusos, etc.), van concebre una original i espectacular estructura desmuntable que permetia cobrir una gran superfície sense necessitat de suports interiors.

Muntats a les places i als descampats dels pobles i les viles, amb la finalitat d’allotjar els diversos actes del programa de la festa major (balls, concerts, àpats, concursos, espectacles, etc.), els envelats han estat un fet social rellevant i una singular aportació catalana a l’arquitectura pel seu concepte estructural revolucionari i molt avançat en el seu temps.

Els envelats, que a partir dels anys setanta del segle passat patiren una lenta agonia fins que desaparegueren totalment, perviuen en el record i en l’imaginari festiu i sentimental de les generacions més grans.

Els anhels i objectius d’aquesta exposició són rescatar de l’oblit, reivindicar i posar en valor l’envelat com a bé patrimonial i creació original i significativa de l’arquitectura i de la cultura popular festiva catalana, estimular la recerca històrica i la salvaguarda documental i material en relació als envelats i impulsar-ne la recuperació i recreació amb nous conceptes i formalitzacions.

Per a més informació si us plau pots trucar al 937695102 o enviar correu electrònic a: visitmutur@calella.cat